Dołącz do naszej grupy! Nasz Discord
Felieton

4 lata temu Blizzard wycofał się z artefaktów – najgorszej mechaniki w Heroes of the Strom

Mija 4 rocznica od pamiętnej decyzji Blizzarda - zrezygnowania z artefaktów, które mogły stać się bezpośrednim powodem upadku HotS-a.

Najbardziej nietrafiona funkcja w grze?

Dzisiaj narzekamy na masę rzeczy w Heroes of the Storm – niepopularną postać, denerwującą nas mechanikę jakiegoś herosa (która zostanie prędzej czy później zmieniona), czy inne tego typu błahostki.

Tak naprawdę możemy narzekać na wciąż polepszający się system rankingowy, podział na klasy, który w niedalekiej przyszłości czeka na rework i brak edukacji nowych graczy.

Jednak kiedyś mieliśmy znacznie poważniejsze zmartwienia. Na przykład artefakty, testowane jeszcze za czasów alfy. Zostały usunięte z gry 1 sierpnia 2014 roku.

System, którzy brzy znajomo i niezbyt skomplikowanie. Ot każdy gracz dostaje slot, w który może wsadzić kamień, dający bonus. Coś jak stare runy w League of Legends. Jaki jednak był z tym problem?

Jak działały artefakty

Na 15 poziomie konta (przy starym systemie) każdy gracz dostawał jeden slot, na klejnot. Mógł w niego przed każdą grą włożyć kamyczek, dający różne bonusy. Zablokowane były jeszcze 2 sloty – na relikwię oraz ozdobę.

Klejnoty, relikwie i ozdoby to były trzy kategorie artefaktów. W każdej grze można było wybrać jeden każdego rodzaju. Z tym, że miejsce na relikwię czy ozdobę kosztowało po 2000 złota.

Ogólnie artefakty miały dawać weteranom możliwość wykorzystania złota, więc i ulepszanie kamyków nie należało do najtańszych. By podnieść poziom (maksymalnie 10) trzeba było wydać: poziom na który się ulepsza*100 złota.

Innymi słowy z 1 na 2 poziom usługa ta kosztowała 200, z 5 na 6 600 i tak dalej. Łącznie artefaktów mieliśmy 14, a pełne ulepszenie jednego kosztowało 5500 złota. Czyli by w pełni bawić się kamyczkami trzeba było wydać łącznie 79 000 bezcennej wtedy waluty.

I to nie była rzecz „nieobowiązkowa”. Przykładowy klejnot Ametyst odwagi na pierwszym poziomie zapewniał dodatkowe 1,5% do maksymalnego zdrowia, ale na 10 aż 15%! Dużo, prawda?

Na dodatek wtedy było znacznie trudniej o złoto – drogich postaci było więcej, poziomy trudniej się zdobywało, a zastrzyk kruszca dostawaliśmy jedynie za 5 poziom bohatera, a nie co 5 poziomów, jak to ma miejsce teraz.

Innymi słowy jedynie weterani HotS-a mogli pozwolić sobie na potężne artefakty, kosztem graczy nowych czy niedzielnych. Oni nie mieli szans, przeciwko znacznie potężniejszym herosom. Szczególnie, że niektóre premie były ciekawe.

Najciekawsze artefakty

  • Szafir z Nexusa (Klejnot) – Zapewnia osłonę równą 1% maksymalnego zdrowia bohatera na poziom, aż do 10% na poziomie 10. (Osłony regenerują się, jeśli bohater nie odniósł obrażeń przez ok. 8 sekund).
  • Krwawa Kula Nathrezimów (Relikwia) – Obrażenia od ataku podstawowego leczą 1% zdrowia na poziom, aż do 10% na poziomie 10.
  • Goblińskie Kable Rozruchowe (Ozdoba) – Skracają czas oczekiwania na odrodzenie o 2% na poziom, aż do 20% na poziomie 10.
  • Szpicruta (Ozdoba) – Zwiększa szybkość wierzchowca o 2% na poziom, aż do 20% na poziomie 10.

Różnice między 1 i 10 poziomem widać gołym okiem. Przypomnę też, że postacie tamtego czasu były znacznie „biedniejsze” niż dzisiaj, a ogranie kogoś było o niebo trudniejsze. Jak zrobić plays, skoro wszystko sprowadzało się do kliknięcia na przeciwnika i sporadycznego trafienia skillshotem?

Koniec artefaktów

Artefakty żył 9 dni. Społeczność szybko skrytykowała Blizzard za sposób, w jaki one wpływały na grę. Jak wspomniałem, dawały ogromną przewagę dla weteranów, którzy mogli jako jedyni sobie na nie pozwolić.

Wymóg grindowania drogocennego złota lub poświęcania go na premie, zamiast nowy bohaterów szybko został skrytykowany i usunięty.

Dzisiaj nie ma podobnego systemu. I dobrze. Historia pokazuje, że każda MOBA na PC, w której grzebie się w bohaterze przed grą upadała. Takie zabawy to domena League of Legends i niech podobne pomysły tam zostaną.

Chociaż trzeba przyznać, że istnieje pewne „zastępstwo”. Otóż artefakty miały pozwalać na wykorzystanie nadmiaru złota. Dzisiaj jest coś, na co możemy je wydawać – rerolle skrzynek!

Przy okazji, by nie było zbyt dobrze, razem z usunięciem artefaktów dostaliśmy inną głupotkę – ograniczenia w wyborze talentów.

Ot postać na poziomie 1 miała dostępnych tylko kilka talentów i trzeba było zdobywać kolejne poziomy, by odblokować drugiego ulta, czy pozostałe wzmocnienia. Na rezygnację z tego pomysłu musieliśmy czekać już długie miesiące. Ale doczekaliśmy się!

Wezwanie do bohaterów!

Bohaterze przemierzający Nexus. Tutaj możesz odpocząć, zebrać siły i dowiedzieć się czegoś przed kolejnymi potyczkami, więc przywiąż swój Kamień Powrotu do tego miejsca! Wykonaj też następujące questy, by być na bieżąco!

Dzięki temu masz pewność, że nie przegapisz niczego co ważne w Nexusie!

zvr
Twoja reakcja

Karashy

Fan HotS-a, który od października 2015 roku działa w Polskiej społeczności, oferując jej nieprzerwanie najświeższe informacje, ciekawe materiały poradnikowe oraz publicystyczne.

Nie zapomnijcie wbijać do mnie na fanpage: https://www.facebook.com/KarashyLoveU/