Dołącz do naszej grupy! Nasz Discord
Newsy Poradniki

Rework Johanny – Krucjata spowalnia?

Zmora tysięcy graczy, a ulubienica kolejnych dziesiątek dostała swojego rodzaju rework. Przyjrzymy się bliżej zmianom, przeanalizujmy je i zobaczmy czy możemy powiedzieć, że był to buff, czy może nerf?

Ostatnio, było tak..

Pamiętacie ten czas, gdy widzieliście Johannę na Piekielnych Kapliczkach i dostawaliście wewnętrznego raka, gdyż wiedzieliście, że już nie będzie tak łatwo, a co najmniej trudno?
Może też pamiętacie te momenty wściekłości, gdy byliście pewni, że zabijecie Johannę dzięki obrażeniom rozłożonym w czasie? Mimo to, okazywało się, że ona jednak przeżywała z racji astronomicznych liczb odpowiadających regeneracji życia na sekundę?
No właśnie, ja też to pamiętam, aczkolwiek Blizzard stwierdził rzecz następującą:

Trzeba Johannie przyznać, że od czasu pojawienia się w Nexusie nie wymagała wielu zmian. Jej współczynniki częstotliwości wyboru talentów oraz zwycięstw były bardzo wyważone w porównaniu z większością bohaterów i niemal zawsze było dla niej miejsce w meta-grze. Choć potrzeba zmian nie jest nagląca, dostrzegliśmy nadarzającą się okazję, by nieco ulepszyć jej drzewko talentów i uzupełnić poszczególne rangi o kilka interesujących opcji do wyboru.

Tak więc, Blizzard wykorzystał niecnie okazję i zdecydował się coś pozmieniać, coś pododawać, a nawet coś odjąć. Jak to wyszło naprawdę?
Różnie.

Talenty i zmiany. Coś dodano, coś odebrano – czyli rework Johanny!

Gdy przyjrzymy się Patch Notes’om zauważymy szereg zmian. I to całkiem sporych zmian. Pierwsza zasadnicza rzecz jaka rzuca nam się w oczy to jest zmiana umiejętności heroicznej, która przedstawia się następująco:

Opadający Miecz:

Po pierwsze, zmieniono koszt many – zamiast 100, płacimy 90. Po drugie, zmniejszono diametralnie obrażenia – z 365 do 183. Po trzecie, dodano nowe utility do zdolności w postaci spowolnienia w wysokości 50% na 2.5 sekundy.

Tak więc tracimy prawie 200 obrażeń na zdolności 10’tego poziomu, w zamian za spowolnienie w wysokości 50% na 2.5 sekundy. Moim zdaniem trudno się ustosunkować do tej zmiany.

Z całą pewnością dzięki większemu utility Johanna może teraz korzystając z tego ultimate’a wnosić więcej do drużyny oprócz suchych obrażeń. Z innej natomiast strony tracąc potencjał wynikający z obrażeń. Teraz ciężko nam będzie wywierać na oponentach tak samo dużą presję jak kiedyś.

Możemy zobaczyć spadek procentowy zwycięstw po wejściu patcha z Aną. Cała wartość spadku wynosi 1.5%.

Talenty 1’szego poziomu:

Już na pierwszym poziomie możemy zauważyć zasadnicze i duże zmiany jeśli chodzi o naszą wojowniczkę. Wyrzucenie Mistrza Regeneracji to duży cios dla Johanny.
Bezapelacyjnie nerf, który wpłynie na poczucie pewności siebie u niektórych graczy na tej postaci. Utrata olbrzymiej regeneracji zdrowia, a także dodatkowego 500HP za ukończenie zadania jest tutaj bolesnym ciosem.

Z drugiej strony mamy odrobinę zmieniony Kanon Nadziei. Teraz zamiast leczyć za 20%, leczy za 30%, jednakże i tutaj się oberwało. Regeneracja zdrowia zostaje zmniejszona z 10 punktów, na 1.5 punktu na sekundę. Małym plusem na osłodę tego wszystkiego jest redukcja cooldown’u z 60 sekund, na 40’ci.

Jako nowość, zostaje tutaj wrzucona Utrzymanie Pozycji, która zwiększa nam ilość tarczy wynikającej z naszej cechy o 20%, a także skraca jej czas odnowienia o 4 sekundy. Liczbowa zmiana na pierwszym poziomie to przeskok z 701 pkt. na 841 pkt., co w early gamie stanowi całkiem dostateczną wartość.
Wzmocnienie natomiast pozostaje bez zmian i nadal stanowi względnie dobry talent pod team comp’y opierające się na atakach fizycznych.

Tak więc na pierwszym poziomie zostają nam przedstawione trzy opcje zwiększające szanse przetrwania w walce. Moim skromnym zdaniem, Kanon Nadziei będzie nadal dominował jeśli chodzi o częstotliwość pickowania, aczkolwiek widzę pewien potencjał w prawdopodobnej eskalacji mety pod dwóch supportów, gdzie można by porzucić Kanon, na rzecz dwóch innych talentów.

Talenty 4’tego poziomu: 

Talenty na tym poziomie zasadniczo przedstawiają się w sposób następujący – mamy do dyspozycji dwie opcje, które wspomogą nasze Skazanie. Do wyboru jest PrzekonanieWieczny Odwet, a jako mały dodatek z poziomu 7’mego wskoczyło tutaj Ujawnienie Grzechów.

Przekonanie 
było talentem, którego zasadniczo nie pickowałem zbyt często, ze względu na stanowczo zbyt krótką premię do prędkości ruchu, która i teraz nie wydaje się zbyt kusząca. Zwiększenie prędkości poruszania o 25% na jedną sekundę jest raczej niewielkim dodatkiem, a w porównaniu do pozostałych umiejętności raczej blednie.

Z kolei Wieczny Odwet Ujawnienie Grzechów to zdolności, nad którymi znacznie częściej się zastanawiałem, chociaż byłem i tak w tej mniejszości, która bardzo lubiła ten drugi talent.
Pierwszy z nich otrzymał małego nerfa w postaci zmiany redukcji odnowienia pod naszym „W” z 0.75 sekundy, na 0.5 sekundy. Drugi natomiast otrzymał małego buffa zwiększającego obrażenia z naznaczenia oponentów Blaskiem Tarczy z 68 punktów obrażeń, do 90’ciu.

Talenty poziomu czwartego stanowią dla Johanny dwie opcje. Pierwsza z nich to zwiększenie umiejętności wave clear’u, która jest niezwykle przydatna na mapie takiej jak Piekielne Kapliczki. Przy sporej redukcji czasów odnowienia na „W” jesteśmy w stanie zagarniać mobki bardzo prędko, aby nasi carry uporali się z nimi bez problemu, zabijając je w zwartej grupie.

Z kolei drugą alternatywa jest wprowadzenie dla drużyny pewnego utility w postaci znaku, który jest detonowany po otrzymaniu jakichkolwiek obrażeń. Dodatkowo warto tutaj nadmienić, iż obie te zdolności mogą posłużyć jako narzędzia wave clear’u, aczkolwiek działają zgoła odmiennie.

Talenty 7’mego poziomu:

Na poziomie 7’mym mamy całkiem pokaźną liczbę zmian. Na pierwszy rzut oka zauważamy, iż talent Krucjata Trwa został usunięty z gry. Pozwalał on redukować czas odnowienia Żelaznej Skóry o 1.5 sekundy za każde użycie zdolności.

Nowość na tym poziomie stanowi Żarliwe Spojrzenie wzmacniający zdolność pod „E”. Talent ten pozwala nam wydłużyć czas oślepienia o 0.5 sekundy za każdy wykonany automatyczny atak w stronę oponenta będącego pod wpływem oślepienia, maksymalnie do trzech sekund.

Przeniesiony z poziomu 13’tego jest talent Ujarzmienie. Zwiększał on redukcję prędkości do 80%, opadającą przez dwie sekundy. Teraz natomiast, pasywnie zapewnia redukcję 80%, która nie opada, ale pod warunkiem, że trafimy dwójkę bohaterów.
Dodatkowo, mamy do wykonania zadanie. Polega ono na trafieniu czterech bohaterów jednym uderzeniem „Q”, a nagrodą wynikającą z tego jest pasywne zwiększenie redukcji prędkości do 80%, która już nie zanika przy każdym użyciu „Q”.

Na koniec, mamy tutaj znajdujący się talent o nazwie Błogosławiony Impet, który zasadniczo zmniejsza nam czasy odnowienia o pół sekundy, za każdy jeden automatyczny atak.

Muszę przyznać, że usunięcie perku Krucjata Trwa jest dla mnie wiadomością trochę przykrą. Bardzo lubiłem ten talent, a w krytycznych sytuacjach pozwalał stosunkowo szybko przywrócić sobie naszą cechę, która bywała nieoceniona.
Alternatywą stają się trzy pozostałe perki, z czego jeden jest ogromną kontrą pod oponentów opierających się na atakach automatycznych, aczkolwiek pod warunkiem, że będziesz w stanie utrzymać się przy nich przez trzy sekundy, a z doświadczenia wiem, że gdy ktoś siada na carry Johanną, to ów carry stara się uciec jak najdalej.
Dalej mamy Ujarzmienie, które brzmi dobrze, ale nie wzbudza we mnie wielkich emocji. Trafienie czterech bohaterów jednym „Q” do łatwych nie należy de facto, a jeśli nie uda nam się tego uczynić, to w przypadku trafienia tylko jednego oponenta, tracimy value płynące z talentu.
No i zasadniczo na koniec jest Błogosławiony Impet, który wydaję się opcją „porządną”.

Talenty 13’tego poziomu:

Talenty na tym poziomie wzmacniają nasze opcje ofensywne. Na uwagę zasługuję zmienienie Płonącej Furii, na Świętą Furię, która otrzymała całkiem ciekawego buffa. Jako alternatywę, mamy Ryk wzmacniający nasze „Q” w całkiem przyjemny sposób, a pod koniec mamy Błogosławiony Młot.

Pierwszy talent otrzymał malutkiego nerfa na „suchej” statystyce, która objawia się jako zredukowanie punktów obrażeń na sekundę z 23 na 20, aczkolwiek teraz przychodzi z nową, ciekawą funkcją, która polega na zwiększeniu obrażeń o 40% na 4 sekundy, za każdego trafionego bohatera. Przy trafieniu pięciu bohaterów jesteśmy w stanie zwiększyć na cztery sekundy obrażenia o 200%, co na 13’tym poziomie będzie zadawało 69 obrażeń na sekundę. To dobra liczba.

Ryk stanowi opcję, która bardziej służy jako działanie stricte przeciwko bohaterom. Premia do obrażeń zostaje zmniejszona do 25%  z 50% na „Q”, aczkolwiek trafienie dwóch bohaterów, przy użyciu zdolności tylko raz podbija tę premię do 125%. Tak więc zasadniczo możemy nazwać to buffem. Na 13’tym poziomie będziemy zadawać zamiast 188 obrażeń 235 obrażeń, a przy trafieniu dwóch bohaterów obrażeń podskoczą nam do 423, co stanowi całkiem pokaźną liczbę.

Błogosławiony Młot to talent, którego zasadniczo często nie widziałem jako używanego przez przeciwników, aczkolwiek doszły mnie słuchy, że jest grany na scenie E-Sportowej. Sam czasami używałem go, gdy grałem na boty, aczkolwiek nie czułem wielkiego wpływu na rozgrywkę. Teraz, ten talent daje nam umiejętność na pasku dodatkowym, która tworzy dwa młotki, które krążą po coraz to powiększającej się orbicie, z czego każdy zadaje 133 punkty obrażeń. Warto także nadmienić, iż trafienie bohatera za pomocą Blasku Tarczy skraca czas odnowienia tej zdolności o osiem sekund.

Zasadniczo pierwsze dwa talenty, które opisałem wydają się bardzo silną opcją, aczkolwiek nie mam pojęcia jak ustosunkować się do Błogosławionego Młota. Widzę potencjalnie obrażenia wynikające z trafień podczas walki drużynowej, aczkolwiek losowość tej umiejętności znacznie obniża jej wartość w moich oczach. Znacznie chętnie wybrałbym Ryk, albo Świętą Furię, które zapewniają obrażenia znacznie pewniejsze, a i przy okazji porządną dawkę wave clear’u.

Trajektoria lotu młotów już nam sugeruję, że to nie będzie łatwa zdolność do trafienia.

Talenty 16’tego poziomu:

W zasadzie nic nie zmieniło się na tym poziomie poza jednym talentem, a jest to Fanatyzm, który wydłuża czas trwania naszej cechy o dwie sekundy. Nie przedłużając zbytnio, mamy tutaj opcje zapewniające nam większy sustain, albo większą kontrę na postaci opierające się na automatycznych atakach.

Imponująca Obecność w połączeniu z pasywną premią do pancerza Johanny, a także talentem z poziomu siódmego, a mianowicie Żarliwym Spojrzeniem może stanowić prawdziwą zmorę dla fizycznych carry.

Alternatywą jest tutaj Święte Odnowienie, które zapewni nam sustain. W krytycznych momentach regenerując nawet 214 punktów życia za każdego bohatera znajdującego się pod wpływem naszej umiejętności pod „E”.

Zasadniczo każda opcja tutaj ma pewne potencjalne zastosowania. Na pewno Fanatyzm stanowi swojego rodzaju opcję. Gdy musimy uporać się z prędkimi oponentami, wydaje się dobrym pickiem.
Obecność, to talent, który jest obowiązkowym pickiem w przypadku takich carry jak Valla, czy Illidan. Święte Odnowienie może stanowić tę nieocenioną pomoc w postaci kilku HP’ków w krytycznych momentach walki.

Talenty 20’tego poziomu:

Pod koniec rozgrywki często stajemy przed wyborem talentów bardzo mocno wpływających na całokształt naszych postaci i jedną z takich postaci właśnie jest Johanna.
Mamy do dyspozycji cztery talenty, z czego dwa z nich wspomagają nasze umiejętności bohaterskie wybrane na 10’tym poziomie. Furia Niebios dostała małego buffa, w postaci redukcji czasu odnowienia za każde trafienie nieprzyjaciela z dwóch, do trzech sekund.

Promień Wiary stanowi talent, który nie otrzymał żadnych zmian i nadal zwiększa liczbę odbić pod Błogosławioną Tarczą. Znacznie ciekawsze natomiast są dwa pozostałe talenty, które czynią Johannę nieprzyjemnym oponentem, a jeszcze cenniejszym sojusznikiem po 20’tym poziomie.

Niezniszczalność otrzymała zasadniczo dyskretnego nerfa. Wynika z tego, że premia 500 punktów życia wynikająca z Mistrza Regeneracji już nie istnieje. Mimo to, talent ten stanowi doskonałą opcję, gdy chcemy zaskoczyć naszych oponentów drugim paskiem życia lub przeżyć w trudnej sytuacji. Mimo wszystko, mamy na to jedynie cztery sekundy.

Porażenie Światłością to jest zmieniona Tarcza Burzy. Z dłuższym o 15 sekund cooldownem, przychodzi zdolność dająca tym razem 25%, a nie 20% punktów życia w postaci tarczy. Talent ten stanowi niezwykle silną opcję, która pozwoli drużynie utrzymać się na nogach znacznie dłużej. Dodatkowo, warto nadmienić, iż talent ten ma redukowany czas odnowienia poprzez trafianie wrogich bohaterów Blaskiem Tarczy o pięć sekund. Tak więc, w przypadku walk drużynowych, jesteśmy w stanie bardzo prędko przywrócić sobie tę umiejętność do naszego repertuaru.

Podsumowując więc ten poziom, mamy tu opcje czyniące Johannę postacią jeszcze twardszą. Alternatywą jest większa ofensywa, albo też więcej utility dla drużyny.

Obrażenia jakie możemy zablokować Porażeniem Światłością są całkiem kuszące.

No dobra, to jaka ona w końcu jest?

Johanna jest dobra. Myślę, że mogę z ręką na sercu to powiedzieć, aczkolwiek teraz będzie wymagać od nas większej ostrożności w podejmowaniu decyzji. Będzie także bardziej polegać na leczeniu otrzymywanym od sojuszników.

Ponadto, grając Johanną warto też zastanowić się nad wyborem offtanka, albo nawet second tanka, głównie z racji zmian talentów. Mimo wszystko, nasza wojowniczka nie wyszła z wprawy i będzie stanowić bardzo dobry dodatek do drużyny. Warunkiem tego jest zostanie wystawioną przeciwko kompozycjom skupiającym się na atakach fizycznych.

Jeśli chodzi o build, to zasadniczo mam tutaj problem aby wyróżnić jeden, dobry i stabilny build. Owszem, na niektórych poziomach są lepsze talenty od innych, aczkolwiek mam takie wrażenie, iż Blizzard wykonał dobrą robotę. Dzięki nowym, bądź też zmienionym opcjom talentów, możemy składać teraz Johannę tak jak chcemy. W zależności od tego czego wymaga nasza drużyna, mapa oraz sytuacja w jakiej się znajdujemy.

 

Mimo wszystko, jeśli chcecie bezpieczną opcję, to służę wam pomocą. Proszę bardzo!

Co myślicie o reworku Johanny? Graliście już nią po wejściu Any? Uważacie, że nie nadaje się do grania? Czy może twierdzicie, że jest ona postacią, która dzięki nowym talentom otrzymała powiew świeżości? Tak czy inaczej, zapraszam do dyskusji!
Dajcie znać w komentarzach co myślicie!

zvr
Twoja reakcja

Asuryan

Miłośnik fantastyki, gier komputerowych i starych, dobrych RPG. Gram w HotSa od dwóch lat, a w samej redakcji jestem całkiem nowym nabytkiem. Całkiem spore doświadczenie, miłość do gier Blizzarda, a także do literatury idzie w parze, tworząc skromną osóbkę jaką jestem ja! ;)