Dołącz do naszej grupy! Nasz Discord
Esport

Valla OP? Jaka jest tajemnica najsilniejszego DPS-a?

Valla OP?

Osoby oglądające wczoraj HGC mogły spotkać się z żartem „wygra zespół, który ma Vallę”. Trudno się dziwić. Gracze Łowczyni Demonów sprawili, że jak dotąd wygrała 14 z 17 meczów.

Do tego w starciu Fnatic i Dignitas, prawdopodobnie najlepszych drużyn na świecie, to jej pick decydował o zwycięstwie. Pojawiła się na wszystkich 5 mapach i każdą wygrała.

Draft

Nasza bohaterka była bardzo ceniona i wybierana często na samym początku draftu. Zwykle z dwoma pomocnikami, co nikogo nie dziwi. Obecnie gra się na parze wojowników lub wspierających.

Intrygujący jest brak kombinacji Valla+Auriel. Wcześniej widzieliśmy je niemal zawsze razem. Łowczyni Demonów budowana pod W bez problemu mogła nabijać tysiące obrażeń, zapewniając energię anielicy.

Drugi taki support to Tassadar, którego tarcza, a szczególnie kradzież życia, bardzo pomagają nefalemce. On natomiast częściej był widoczny jako jej przeciwnik. Tutaj powód jest prosty – taktyka draftu. Znając możliwości synergii tych bohaterów, widząc jednego u wroga, staramy się zabrać drugiego.

W takim razie komu Valla powierzała swoje życie? Utherowi i Rehgarowi. Obaj są w stanie wyciągnąć ją z krytycznych sytuacji.


Buildy

Wciąż istnieją tylko dwa koncepty rozdań talentów dla Valli: pod W i pod Q. Hybrydy nie mają zwykle sensu, a ataki podstawowe zbyt łatwo skontrować. O ile jednak zwykle dominował Wielostrzał (przez wspomnianą synergię z Auriel), tak tym razem Nienasycona Strzała pokazała się z dobrej strony. Jakie w ogóle są różnice między buildami?

  • Wielostrzał (W):
    • Zapewnia wszystkie rodzaje obrażeń: fizyczne, magiczne, poke, obszarowe, w jeden cel, burst, rozłożone w czasie;
    • Pozwala na zadanie największej ilości ran „na sucho”;
    • Ulepszonym W można strzelać co kilka sekund;
    • Większość zadanych obrażeń nie ma znaczenia – są zbyt rozłożone i łatwo je wyleczyć, więc zwykle nie gwarantują zabójstw;
  • Nienasycona Strzała (Q):
    • Zapewnia świetne duele;
    • Pozwala błyskawicznie wyeliminować jeden cel;
    • W krótkich walkach drużynowych jest w stanie zadać podobne obrażenia co w buildzie pod Wielostrzał;
    • Nie potrzebuje się rozkręcać;
    • Po rzuceniu comba niewiele można zrobić;

Przykładowe rozdania talentów Vallą, które można uznać za standard. Źródło: aplikacja HotS Complete.

Jak widzicie build pod W miał tylko jedną przewagę – synergię z Auriel. Ten pod Q jest bardziej praktyczny na wysokim poziomie. Możliwość zrobienia bez problemu combo za ponad 3500 magicznego DMG jako mobilna postać polegająca na atakach podstawowych, to po prostu za dużo.

Warto też przyjrzeć się poziomom 1 i 16.

  • Poziom 1:
    • Łowczyni Potworów (Q)  – zapewnia obrażenia w bossów i niektóre cele mapy. Pozwala na bardzo szybkie przejęcie ich, co ma ogromne znaczenie na niemal każdej mapie, szczególnie Przeklętej Kotlinie i Polu Bitewnym Wieczności;
    • Zajadła Pogoń (D) – dodatkowa mobilność oraz regeneracja many pozwalają na bardziej stabilną oraz bezpieczną gręl
  • Poziom 16:
    • Strzała Mrozu (W) – w buildzie pod W zwiększa ilość wrogów trafionych przez Wielostrzał. Ułatwia trafianie granatami oraz pozwala zadać jeszcze więcej obrażeń. Spowolnienie też jest przydatne. Natomiast budując Vallę pod Q, dostajemy obszarowego slowa, ograniczającego wrogów;
    • Mantykora (ataki podstawowe) – świetna kontra na mocny front, niezależnie od buildu. Genialne kiedy przeciwnicy mają sporo zdrowia lub ogólnie mocny front;

Dalej jednak nie możemy bezpośrednio stwierdzić, dlaczego Valla jest taka mocna. W związku z tym zobaczmy na jej konkurencję – innych DPS-ów polegających na aa.


Porównanie z innymi postaciami

  • Petarda/Hammer – większość jej obrażeń pochodzi z ataków podstawowych, wrażliwa na wszelkiego rodzaju wejścia w nią, a mobilnych postaci w metagame nie brakuje;
  • Zul’jin – posiada ogromne obrażenia niezależnie od buildu, ale jest łatwym celem dla przeciwników;
  • Cassia/Kasja – posiada dużo obrażeń różnego rodzaju, ale przez specyfikę i niski zasięg można ją zaliczyć jako sytuacyjny pick, kontrujący postacie polegające na atakach podstawowych;
  • Tychus – świetna kontra na tanków, a z pomocą Odyna może zmienić walki drużynowe, jednak jest sytuacyjny i nie zawsze znajdzie miejsce w zespole;
  • Lunara – druga „ładowarka” dla Auriel, z obrażeniami rozłożonymi między wrogami, czyli kolejna postać sytuacyjna;
  • Smuga/Tracer – mobilna bohaterka, której główne zadanie to zdobywanie zabójstw, nieposiadająca mechanizmów czyszczenia alejek, kontrowana przez zdolności niewymagające celowania;
  • Falstad – postać mająca wiele zastosowań, ale zwykle nie jest w stanie zadać tylu obrażeń co pozostali;
  • Szarogrzywy/Greymane – posiada wszystkie formy obrażeń, ogromny burst, wprowadza prawdopodobnie największe value ze wszystkich range DPS-ów, ale musi wchodzić w formę worgena, by wykorzystać cały potencjał, więc jest dość ryzykowny;

Jak na tym tle wypada Valla? Trudno cokolwiek o niej napisać, gdyż nie jest w niczym najmocniejsza, ale nie ma też zbyt wielu wad. Niezależnie od kompozycji będzie sprawować się ok.

Podobnie jak Szarogrzywy, posiada wszystkie formy obrażeń, świetnie radzi sobie w niemal każdej walce, a do tego może dostosować się do sytuacji dzięki różnorodnym talentom. Jakby tego było mało, dzięki dobrej mobilności należy do bezpieczniejszych picków.

Natomiast od strony draftu nie da się jej bezpośrednio skontrować (wiele rodzajów i form obrażeń), a masa pomocników dobrze ją uzupełni. Sama też Deszczem Zemsty (R) przerwie ofensywę wroga, czy zdolności takie jak Pogo (R) ETC.


Jak to wygląda w HL?

To co powyżej zostało opisane może zdziwić niektórych. W końcu Valla nie sprawia wrażenia OP w normalnych meczach. Powodów można wymienić wiele, ale wszystko sprowadza się do jednego: złych buildów.

Lwia część graczy próbuje kombinować z talentami pod ataki podstawowe lub nie dostosowuje ulepszeń do wybranej sytuacji. Zawsze budują nefalemkę tak samo, marnując jej największy atut – uniwersalność. Więcej o budowaniu jej przeczytacie wyżej.


Podsumowanie

Jaka jest moc Valli? Od reworka bez przerwy możemy nazwać ją uniwersalnym, mocnym i bezpiecznym pickiem. Nie ma swojej niszy, ale jest także pozbawiona wad. Nie ma bardziej uniwersalnej postaci.

Przez to Blizzard postawiony jest w trudnej sytuacji. Nerfy całkowicie wybiją ją z mety. Gdyby była słabsza, zawsze znalazłby się inny bohater, bardziej pasujący w jej miejsce. Zostawić jej w tym stanie też nie można.

Twórcy chyba liczyli, że osłabią ją, poprzez zniszczenie synergii z Auriel (co miało miejsce w ostatnim patchu), ale HGC było rozgrywane na poprzedniej aktualizacji i, jak widać, anielica nie była do niczego potrzebna.

zvr
Twoja reakcja

Karashy

Fan HotS-a, który od października 2015 roku działa w Polskiej społeczności, oferując jej nieprzerwanie najświeższe informacje, ciekawe materiały poradnikowe oraz publicystyczne.