Dołącz do naszej grupy! Nasz Discord

Wielki słownik HotS

Wielki słownik pojęć

Slang MOBA stał się przez ostatnie lata rozbudowaną gałęzią naszego języka. Zawiera w sobie tysiące haseł, jednak większość z nich dotyczy jedynie konkretnego tytułu. Można nawet żartobliwie powiedzieć, że ten slang doczekał się własnych slangów, wymagających własnych słowniczków pojęć.

I właśnie jeden z nich, poświęcony Heroes of the Storm, czytacie właśnie teraz. Poniżej znajdziecie większość najważniejszych pojęć oraz ich wyjaśnienie. Nie przedłużając, zapraszam do lektury.

Najważniejsze pojęcia w Heroes of the Storm:

A

  • AA/Atak podstawowy/Basic attack – podstawowy atak, wyprowadzany obecnie przez każdą postać za pomocą kliknięcia na wroga prawym przyciskiem myszy lub kombinacją A+LPM. Zwykle zadaje obrażenia fizyczne.
  • Aba – Abathur.
  • AD  – W innych MOBA jest to statystyka odpowiadająca za obrażenia od ataków podstawowych i podobnie może być rozumiana w HotS-ie, zależnie od kontekstu, np „AD hero” to postać bazująca na obrażeniach od ataku.
  • AFKAway from keyboard (odejście od klawiatury), zaprzestanie gry/nieaktywność.
  • Anub – Anub’arak.
  • AoE Area of effect (obszar działania), termin używany w stosunku do zdolności i efektów nakładanych na wiele celów, na przykład „AoE heal” to leczenie kilku osób na raz.
  • Armor/Pancerz – statystyka redukująca obrażenia. Każdy punkt zmniejsza otrzymywane rany danego typu o 1%. Może wynosić od -25% (podatność) do 75%. Dzieli się na „zwykły” (ogólny), magiczny (edukujący otrzymane obrażenia od zdolności) i fizyczny (redukujący otrzymane obrażenia od ataków podstawowych). Niektóre umiejętności (Przeklęta Kula Szarogrzywego/Naturalna Toksyna Lunary) omijają pancerz.
  • Arth – Arthas, zwany Lich Kingiem. Królem Liszem.
  • Azmo – Azmodan

B

  • B/Back – Powrót do bazy lub wycofanie się, w zależności od kontekstu.
  • Backdoor – Niespodziewane wejście na wrogie struktury, najczęściej rdzeń, celem zniszczenia ich.
  • Back Line – Tylna linia, składająca się najczęściej z niemobilnych, wrażliwych na ataki bohaterów, wprowadzających duże ilości obrażeń, leczenia lub innych przydatnych elementów
  • Ban – Zablokowanie, zarówno „gracza”, czyli jego konta przez Blizzard, jak i bohatera, podczas wybierania postaci w trybach rankingowych i Poza rankingiem. Czasami może być użyte w stosunku do bohatera, kiedy został wykryty jakiś poważny błąd i twórcy wyłączają go, do czasu poradzenia sobie z problemem.
  • Bait – Przynęta, czyli zachęcenie kogoś do podjęcia niekorzystnego dla niego działania.
  • BB – Bye Bye, czyli „Pa pa”, ewentualnie talent Chroni/Chromie na 13 poziomie, pozwalający na błyskawiczny powrót do bazy, niemożliwy do przerwania.
  • BG – Bad Game, czyli słaba gra.
  • Blind – Oślepienie, efekt niwelujący obrażenia i większość efektów ataków podstawowych.
  • Body Block – Blokowanie ciałem, wykorzystanie modelu swojej postaci w celu ograniczenia ruchów wroga.
  • Boss – Najsilniejszy obóz najemników, mający dużo punktów zdrowia i umiejętności, problematyczny, czasami element celu mapy spełniający analogiczną funkcję, równie trudny do zabicia (Golem z Zaginionych Kopalni itp.).
  • Bot – Dolna alejka lub bohater sterowany przez komputer.
  • BRB –Be right Back (Zaraz wracam), oznajmienie o powrocie do bazy lub wycofaniu się do studni leczenia.
  • Buff – Wzmocnienie, zarówno w kontekście zmian w balansie (przy aktualizacjach), jak i w konkretnym meczu (zwiększenie statystyk, będące efektem umiejętności).
  • Burst –Duże obrażenia zadane w krótkim czasie.

C

  • CC – Kontrola tłumu, efekty ograniczające kontrole nad postacią, na przykład spowolnienie, uciszenie, ogłuszenie itp.
  • CD – Cooldown (Czas odnowienia), czas po którym dana umiejętność, cel mapy lub inna akcja jest gotowa do użycia.
  • Chase – Pogońgonienie przeciwnika w celu dobicia go. Często używane w kontekście negatywnym, kiedy pogoń ma małe szanse na zdobycie zabójstwa lub nie jest warta go.
  • Cass – Cassie (Kasja).

D

  • Damage/DMG – Obrażenia.
  • DC/Disconnect – Utrata połączenia z serwerem gry, najczęściej z przyczyn niezależnych od gracza.
  • DC –Deckard Cain
  • DEF – Skrót od Defence, czyli obrona. Najczęściej jako polecenie do wycofania się lub obrony danego punktu.
  • Debuff – Osłabienie. Efekt, który zmniejsza statystyki postaci i działa na nią niekorzystnie.
  • Dive – Nurkowanie. Głębokie wejście w szyk przeciwnika, często na Back Line.
  • Dive Comp  – Kompozycja oparta na Dive, opierająca się na agresywnych bohaterach z możliwościami wskoczenia we wrogi zespół, na przykład Anub’araku, Zeratulu, Genjim.
  • Dodge – UnikUniknięcie zdolności mierzonej przeciwnika. W wypadku draftu: wyjście z ekranu wybierania bohatera, by nie rozpocząć danej gry.
  • DoT- Damage over Time. Najczęściej efekty zdolności zadające obrażenia rozłożone w czasie bez interakcji ze strony gracza. Popularnie nazywane trutkami.
  • DPS – Damage Per Second (Obrażenia na sekundę). Ilość obrażeń zadanych w ciągu jednej sekundy dla danego okresu np wykonania całego comba.
  • Draft – Ekran wyboru postaci lub ogólne określenie na kompozycje obu drużyn.
  • DS – Najczęściej Divine Shield (Boska Tarcza).Zdolność bohaterska Uthera, dająca wybranemu sojusznikowi niewrażliwość. Można tego skrótu użyć także do drugiej umiejętności bohaterskiej Uthera – Divine Storm (Boska Nawałnica).